Friday, 30 March 2012

Kaseh Seorang Abang

"Assalamualaikum Mak...!!!! Amin sayang Mak walau aper pon yang berlaku Amin sayang Mak sangat2". "Ha..dah balik pon kau ye. Kenape dengan kau nih? Dah buang tebiat ker ha!? mane Ira"?. tanye Mak Esah..dengan nada yang sedikit tegas. " Mak....~". jawab Amin longlai. Kenapa nih Amin?? tanye Mak Esah.
Sebenarnya~~~

Lalu bermulalah flashback..


"Abang Ira hari nih balek umah lambat sikit tau..sebab harini ade kelas tambahan". jawab ira yang kecil molek ituh sambil membelai belai rambutnya yang diikat rapi dihadapan pagar sekolah. Lalu Amin pun berkata "Takkan lah hari ini kau ade kelas tambahan tadi abg dgr di perhimpunan yang semua kelas tambahan untuk pelajar tingkatan 3 dibatalkan". 


"Ala..abg mane tahu cikgu baru bagi tau di kelas tadi lah..!!." Jawab Ira dengan sedikit tegas. Sebelum sempat Amin menjawab, beberapa orang rakan lelaki datang ke arah mereka berdua   dan salah seorang daripada mereka  menegur Ira. "Eh Ira cepat lah tukar baju tadi kamu kata kamu nak ikut kami nanti terlambat pula". Amin kelihatan sedikit terkejut lalu berkata "Ira!! kamu hendak ke mane ha? Oh sekarang kamu sudah berani membohong yer tunggulah sampai Ibu tahu tentang perkara ini..!.Mari ikut Abg!!." Tangan Amin menyentap kuat tangan Ira sambil menariknya. Tiba2 rakan lelaki Ira yang menegurnya tadi menarik sebelah lagi tangan Ira.


"Hei.! kau jangan nak menyibuk dalam hal ini boleh tak?!" kata salah seorang rakan lelaki Ira yang bernama Halim itu. Dengan Nada yang keras Amin berkata "Kau tu lah yang jangan menyibuk dalam hal kami!! Aku taulah ko lelaki jenis ape! Ko cume pergunakan adek aku kan? Cara kau pandang Ira pon aku dah taulah apa niat kau yang sebenarnya!!." 


Lalu berlakulah adegan tarik menarik di antara mereka


Sudah! Sudah! Abg pon satu tak payah susahlah nak jaga adek. Adek taulah ape yang betul dan ape yang salah. Abg nih cume penyebok jerdalam hidup adek tak penah langsung beri kebebasan pada adik. Abg tuh ANAK ANGKAT! Ibu yang kutip abg tau x? Jangan nak belagak sgt lah kan jadi abg Ira??. Abg kandung Ira yang sebenar dah meninggal lah. Dan untuk pengetahuan abg, abg kandug Ira tuh tak de lah mengongkong sangat macam Abg!!! tau tak??!! SEDAR DIRI SIKIT! sambil Ira mengambil dan menghembus nafas dengan rakusnya. "Sampai hati kau Ira..." berkata Amin dengan nada yang sayu.


Abg...ma..maaf..kaaan.. Belum sempat Ira menghabiskan ayatnya Amin berlalu dengan sebuah tangisan yang meninggalkan kesan di hati Ira. Abg!! tunggu!. Ira berlari mendapatkan Abgnya. Tiba2 Ira dengar suara dari arah belakangya. "U pedulikkan abg U too macam mane dengan plan kite?" kata Halim sambil menjerit dari jauh. "Diamlah!!". kata Ira. Tiba2 saat Ira menoleh ke hadapan..BOOM!! bunyi dentuman yang sangat kuat. Amin yang menangis teresak2 tadi terus tersentap dan menoleh kebelakang. ADEK...........




Tiba2 cerita Amin terhenti seketika...


Ya Allah Ira!!!!...gedebuk..sekujur tubuh seorang wanita suci jatuh sambil menitiskan air mata. Tubuhnya Kaku..Ibu! Ibu! bangun ibu...Ya Allah ku terima segala cobaan yang kau berikan kepada aku Ya Allah tapi Ya Allah aku tidak mampu menanggung cubaan ini Ya Allah...sungguh ku tak mampu Ya....Allah......Maha Besar.....




Kini Amin dijaga oleh Adik Mak Esah Pak Ishak. Pak Ishak menjaga Amin seperti anak sendiri. 25 tahun berlalu...KINI,,


Ayah...Qis janji takkan nakal2 lagi Ayah...Terima kasih yer Ayah sebab ayah ceritakan kisah tuh dekat Qis..Patutnya Qis lebih bersyukur sebab Qis tak de tanggungjawab yang besar macam Ayah dulu. Kene jaga adeklah itulah...Ayah dah beri kesedaran pada Qis. Qis akan ambik iktibar dari kisah ayah tadi...Sayang Ayah..


Kata Alia Qistina binti AMIN.
  


  

No comments: